Oudejaarsdag!

Geen reacties op Oudejaarsdag!

Ecologische toerist. Die titel kan ik toevoegen aan mijn cv. Want dat ben ik nu ik het Wildlife Alliance in Chi Phat heb bezocht en via dat project ook slaap bij dorpelingen op het erf. Een soort van Bed & Breakfast maar dan zonder breakfast. Ecologische toerist zijn betekent ook douchen met koud water, geen wasbak, geen airco op de kamer, slapen onder een klamboe met bloemetjes motief, alleen ’s morgens en ’s avonds over een paar uurtjes stroom beschikken en een wifi verbinding (levensbehoefte nummer 1) in het visitor center die maar zeer beperkt is en het dus vaak niet doet.

Waterval
Ecologisch toerist zijn betekent ook ’s morgens rond vijfen gewekt worden door de haan des huizes. En die kun je niet zoals een wekker uitzetten. Gelukkig viel ik weer snel in slaap alvorens de naastgelegen school begon. Uiteindelijk was het pas tegen twaalven toen wij de bewoonde wereld betraden en op zoek gingen naar het ontbijt. Vervolgens zocht we bij het Visitor Center een leuke activiteit uit voor die dag. Er hangen daar pakweg 20 A4tjes met daarop verschillende activiteiten die je kunt doen. Moutainbiken met een gids, boottochtjes, vrijwilligerswerk of zelfs een tocht van zes dagen door de jungle. Helaas hebben we daar geen tijd voor maar we schreven ons in voor een tochtje over de rivier die avond. Met diner! Tot die tijd gingen we aan de wandel, bezochten we watervallen (die momenteel vanwege de droogte niet echt spectaculair zijn) en zwommen we in de rivier of af te koelen.

Vuurvliegjes
Om vijf uur moesten we ons weer melden in het visitor center en na een drankje werden we naar de boot begeleid voor onze sunset firefly boottocht met diner. Ik weet niet waar het is misgegaan maar tijdens ons reisje langs de Chi Phatse Rijn op een houten vlot hadden we alles behalve diner. Wel een prachtige zonsondergang en een magische nacht. Vuurvliegjes en een prachtige sterrenhemel terwijl wij in het pikkedonker ergens op de rivier rond dobberden. Het was echt prachtig en helaas niet vast te leggen op een foto, maar echt heel erg mooi! De sterren hemel heeft hier veel meer sterren dan bij ons. Hoe het kan? Geen idee, maar het zijn er ontelbaar veel. En hoe langer we op de boot zaten, hoe meer trek we kregen en op een gegeven moment zagen we een Big Mac en een appelflap mèt krenten in de sterren. Later zelfs nog een bord stampot boerenkool met een kuiltje voor de jus en een rookworst van de Hema. Af en toe deed onze kapitein de motor even uit zodat we in stilte konden genieten van de omgeving. De motor weer aan krijgen ging echter met de keer moeizamer en ik was dan allang blij dat we zonder te peddelen weer terug kwamen waarna er eindelijk gegeten kon worden!

Oudjaarsavond
Na het diner gingen we naar het visitor center waar we plaats namen in de bar.  Het was immers Oudjaarsavond. Alleen kennen ze dat niet in Cambodja. Althans, niet vandaag. Zij vieren het ergens in maart ofzo. Desalniettemin was de bar in het visitor center leuk aangekleed. Maar dan wel gewoon om elf uur de deur sluiten. Het is zoiets als je hele café tijdens een EK of WK oranje behangen en dan na de voorbeschouwing het café dicht gooien.
Afijn, wij gaan de jaarwisseling hier met z’n tweetjes in een warm hok en zeer waarschijnlijk slapend in bed doorbrengen. Wil ik jullie allemaal een heel goed uiteinde van 2015 en het allerbeste voor 2016 wensen!
Wij beginnen het jaar met een wekkertje van half zeven en gaan Cambodja verlaten en keten terug in Thailand! Onze laatste week vakantie gaat morgen in!