Ko kut

Geen reacties op Ko kut

imageZaterdag 2 Januari. We zouden met een vissersboot vanuit de haven van Khlong Yai, de plek waar we ook hebben geslapen, naar het eiland Ko Kut varen. Zouden, want een vissersboot kon niet geregeld worden. En dus was het tijd voor plan B, met twee auto’s naar Trat en dan met de lijndienst over. Alleen pakte plan B een beetje anders uit en stond er maar één auto klaar. Gelukkig werd dat probleem na een paar telefoontjes opgelost. Zo gaat dat hier. Niets gaat zoals het wezen moet, maar er is altijd een oplossing! Niet altijd de beste, maar ach, een oplossing is een oplossing.

Fietsband
Na twee uur hobbelen achter in een pickup truck kwamen we bij de pier van de lijndienst aan. Tijd voor een broodje die we bij de 7-Eleven hadden gekocht. Een sandwich met tonijnsalade. Dat was hetgeen op de verpakking stond. De inhoud had ook wel iets van die omschrijving weg, maar toch had ik meer het idee dat ik op een bezweet t-shirt liep te kauwen. Na een tijdje wachten konden we de boot op en na een vaart van ongeveer anderhalf uur kwamen we op het eiland Ko Kut aan. Vervolgens volgde er nog een kleine fietstocht van een paar kilometer met een aantal venijnige klimmetjes.

Eigen strand
We slapen hier op een resort in een half chaletje. Al vrees ik dat deze chaletjes bewust zo gebouwd zijn. Het is in ieder geval fijn om tijdens het douchen (uiteraard alleen koud water) over de halve muur van de badkamer naar buiten te kunnen kijken! Of precies te horen wat de buurman op het toilet doet. Evenals het ongedierte, met name de muizen, dat nu moeiteloos in en uit kan lopen. Maar daar is een oplossing voor; De klamboe! Zo heb je de beesten in ieder geval niet in bed. Een oplossing voor een werkende airco, iets om op te zitten of het koel houden van drinken en/of etenswaren is er echter niet. Afijn, met een beetje rekken en strekken en om een paar huisjes heen kijkend, hebben we wel prachtig half uitzicht op de zee! En het resort heeft zijn eigen strand waar het prima vertoeven is! En natuurlijk namen we direct een duik in de helblauwe zee.

Snorkelen
Die avond aten we in het restaurant van het resort en bespraken we daar voor de volgende dag een bootje om naar het eilandje Ko Rang te gaan waar je prachtig kunt snorkelen. Ruim 20 minuten voor de afgesproken tijd van 09.40 stonden we de volgende dag klaar op de pier. Maar je raad al, er kwam geen boot. Om 10:00 uur toch maar eens navraag doen.  “10 Minutes, boat late” kregen we te horen. 10 Minuten is natuurlijk relatief, want veel hangt af van het moment waarop die 10 minuten daadwerkelijk in gaan. Afijn om 20 over tien werden we eindelijk opgepikt en gingen we met een volle speedboot de Golf van Thailand over naar Ko Rang. Daar hebben we prachtig gesnorkeld. En met ons zo’n beetje alle andere toeristen van Ko Kut. We gingen naar verschillende plekken waar we prachtig koraal zagen en leuke visjes. Welliswaar niet zo kleurrijk als je normaal gesproken op plaatjes ziet maar daadoor nier minder mooi. Bij de derde stop kregen we een lunch. Koude rijst, met een stukje koud vis en een pittig koud gerecht met zeevruchten. Mèt cola en stukjes watermeloen en ananas.
We hadden de hoop dat we daarna nog op een plek gingen snorkelen maar helaas. 40 Minuten te laat komen betekent hier automatisch ook dat je dan 40 minuten eerder stopt.

Patat
Van zwemmen krijg je honger. En een verbrande rug. Het constant in zee dobberen met je rug naar boven zorgde voor een mooie rode kleur op mijn rug. Ondanks zorgvuldig insmeren. Wellicht dat het zeewater de zonnebrandcrème er weer af spoelde. De honger werd gestild met een bord patat! Èn een ijsco. Net als vroeger. Toen je met je ouders of met een verjaardagsfeestje van een vriendje of vriendinnetje naar hem zwembad ging. Toen kreeg je ook altijd patat en een ijsco. En na het bakje patat die je met je geribbelde vingers op at, had je weer genoeg energie om weer een duik in het zwembad te nemen. En dat geschiedde hier dus ook. Snel weer naar het strand en een duik in de zee. Volgens mij heb ik deze dag meer uren in water doorgebracht dan aan land.

Naar Trat
Vanmorgen (maandag) ging om 07:15 de wekker en was het weer tijd om de tassen te pakken. We verlaten het prachtige eiland alweer. Het is jammer dat we deze vakantie een aantal verloren dagen in een drukke stinkstad hebben gehad, waar het echt niet leuk was, en nu dit prachtige eiland met prachtige natuur al weer zo snel moeten verlaten. Om 10:00 uur vertrok de boot richting het vaste land waar nog een laatste fietstocht van een kilometertje of 35 op ons wachtte. Een leuke route over kleine weggetjes die ons uiteindelijk in de stad Trat bracht waar we in een vrij nieuw hotel slapen. Voor het eerst een echt fatsoenlijk hotel. Schoon, netjes en met fatsoenlijk sanitair. Dat was ons deze reis nog niet eerder overkomen.

Fiets demonteren
Na een opfris beurt klopte Frits aan de deur met de mededeling dat er dozen waren om de fietsen mee te verpakken. Dus gereedschap verzamelen, fiets uit elkaar halen en verpakken. Klaar om weer terug te vliegen naar Nederland. Echter een fiets demonteren in deze hitte zorgde ervoor dat ik weer kon gaan douchen. Vervolgens was het tijd om te gaan eten. Het laatste avond maal met elkaar ergens in een steegje bij een guesthouse in Trat. Heerlijk gegeten. Het toetje kochten we de plaatselijke 7-Eleven, een kitkat en zakje m&n’s, evenals proviand voor morgen.

Morgen worden we met een auto naar het vliegveld van Bangkok gebracht en daar scheiden onze wegen. Benji en Frits gaan terug naar Vietnam, de woonplaats van Frits. Jelle en Gerrit vliegen naar Nederland. En wij stallen onze fietsen in een depot en gaan nog een paar dagen Bangkok bezoeken.