Bangkok

4 Reacties op Bangkok

image24 dagen zijn we met ze op pad geweest. Eergisteren hebben wij op het vliegveld van Bangkok afscheid genomen van onze leuke en gezellige reisgenoten Gerrit, Jelle, reisleider Frits en zijn neefje Benji. Ook hebben wij afscheid genomen van onze fietsen. Voorlopig althans. We hebben ze gestald in een depot op het vliegveld en zijn zelf Bangkok in gegaan waar we nog een paar dagen verblijven in het luxe vijf sterren Eastin Grand Hotel. Een verademing na alle guesthouse’s, chalets, hotels (op de eerst en de laatste na) of plaggenhutten waar we in hebben geslapen.

imageMinibar
Aan het eind van de middag kwamen we in het hotel aan. Met de skytrain. Op het vliegveld instappen, overstappen en pal voor het hotel uitstappen. Sterker nog, het peron van de skytrain heeft een directe loopbrug naar de derde verdieping van het hotel! Ideaal!
En dan komt het moment dat je na het inchecken de deur van je kamer op de 23e etage open doet. Een prachtige ingerichte kamer met kingsize bed (al geld dat alleen voor de breedte. Met mijn 1.99m steken mijn voeten er nog wel uit…) met een zacht matras in plaats van de betonnen platen waar we regelmatig op sliepen. Een luxe badkamer met voor het eerst deze vakantie een douchecabine. Eindelijk een keer douchen zonder dat de hele boel nat wordt. En warm. Wat zeg ik, zelfs heet! Plus nog eens een handdoek zonder vlekken die ook nog eens verschoont wordt als je meerdere dagen blijft. Daarnaast natuurlijk de potjes en pannetjes met shampoo, bodylotion, zeepjes èn een minibar! Die hebben we weliswaar eerder gehad, maar in dit hotel is hij ook daadwerkelijk gevuld!

imageItaliaans
Die avond gingen we op zoek naar Restaurant Moko. Scheen wel een goed en betaalbaar te wezen lazen we op TripAdvisor. Maar we vonden geen Moko. Wel een ander restaurant. Italiaans. Dus naar binnen en lekker eten. Ik voelde me niet helemaal op mijn gemak met mijn korte broek tussen de vele pantalons. Het eten was heerlijk en de rekening trouwens ook. Die was drie keer meer dan de rekening waar we de dag er voor nog met zes man van hadden gegeten. We liepen terug naar ons hotel. In tegenstelling tot de andere steden zoals Ubon Ratchajeweetwel, Siem Reap en Phnom Penh vond ik het helemaal niet onprettig om hier rond te lopen. In net genoemde steden was het echt smerig, overal straathonden, geen stoepen, gevaarlijk verkeer en ik vond in Phnom Penh zelfs dat er een agressieve sfeer hing. Een gevoel dat ik niet herken in Bangkok. Welliswaar is hier ook veel verkeer en ligt hier ook wel eens wat troep op straat maar het voelt alsof je op een drukke zaterdagmiddag door stad loopt. Het is hier allemaal een stuk georganiseerder.

imageBangkok
De volgende morgen werden we heerlijk ontspannen gewekt door de zonnestralen die onze kamer binnen schenen waarna we ons aankleden en naar het ontbijt gingen. Een zeer groot ontbijt buffet met gerechten uit de hele wereld. Warm en koud! Heerlijke sapjes en vers fruit. Dat is wel even wat anders als steeds weer rijst bij het ontbijt, alhoewel dat er hier natuurlijk ook niet aan ontbrak. Echter ben ik die pannen heel snel voorbij gelopen. Na het ontbijt trokken we Bangkok in. Een prachtige stad met de Mea Nam Chao Phraya rivier die dwars door de stad slingert. Met een Tuktuk dwars door de stad, met de bootbus over de rivier en veelal te voet hebben we veel van Bangkok gezien. Onbekend delen en natuurlijk de toeristische must see’s waar het weer krioelde van de mensen. Mensen, toeristen, ze verpesten eigenlijk al het mooie door er zo massaal heen te gaan. Net als bij de tempels bij Angkor bijvoorbeeld. Het was daar en is hier zo massaal dat je eigenlijk niet de kans hebt om alles eens rustig te bewonderen. Een drankje in Thanon Khoa San, het backpackers walhalla van Bangkok, bracht ons wel die rust, al is van rust in die drukke straat eigenlijk geen sprake. Wel ontspanning. Door rustig te gaan zitten en te kijken aan wat er allemaal voorbij komt lopen. ’s Avonds aten we bij café des stagiaires heerlijke tapas en bleven we gezellig lang natafelen bij de Belgische gastheer en het bonte gezelschap wat binnen en buiten zat.

imageJurk
Tussen de bedrijven door bezochten we de International Fashion Company waar ze voor Lisette een prachtige jurk op maat hebben gemaakt. Rond het middag uur de stof en model uitzoeken en de maten meten, ’s avonds passen en de volgende dag ophalen! Ook voor mij hadden ze vlotte verkopers één en ander in petto. Een prachtig op maat gemaakt pak, drie op maat gemaakte blouses en twee stropdassen. En dat voor maar € 375,-. Klonk niet gek en het was wellicht ook door gegaan mits de creditcard of eigenlijk het geheugen om de pincode van de creditcard te onthouden ons in de steek liet. En pinnen kan daar niet in de winkels. En alleen bij bepaalde, dus niet alle, geldautomaten. En aangezien het daar ook al niet heel lekker ging en je hier dus niet onbeperkt kan pinnen en geld kan opnemen werd er een streep gezet door mijn pak.

imageMaatje M
Donderdag 7 Januari, de dag dat we weer naar Nederland vertrekken. ’s Morgens deden we rustig aan. Eerst lekker ontbijten en daarna nog even aanrommelen op de kamer en de tassen pakken die we in het hotel konden achter laten zodat wij nog even de stad in konden gaan. De shoppingcenters in de op loopafstand van ons hotel lagen. Maar daar in Nederland al lang niet alles mij past is het natuurlijk hier al helemaal niet te doen. Veelal was de M de grootste maat die hier hing. Dus maar een deurtje verder en daar troffen we een masage salon en Lisette wilde nog maar één ding! Ik had er vandaag geen zin in en ging in mijn eentje aan de wandel in de stad. Alsof de duvel er mee speelde werd me onderweg ook nog een massage aangeboden. Een vieze vent opende zijn map met daarin foto’s van zeer schaars tot niet geklede vrouwen en daar mocht ik er eentje (of wellicht meerderen indien je genoeg betaald) van uit zoeken. Dat deden we dus maar even niet en liep snel door. Op zoek dan maar naar een leuk cafétje om straks even wat te drinken. Dat was hier ook moeilijker gezegd dan gedaan. Ze zijn er wel. We hebben er hier genoeg gezien. Maar daar waar we nu rondliepen zag ik ze niet. Uiteindelijk vonden we in een achteraf steegje een klein restaurantje waar we wat dronken om vervolgens Lisette haar bestelde jurk op te halen. Hij is prachtig geworden!

imageVliegveld
De laatste uurtjes van onze vakantie braken aan en we besloten nog snel wat te eten en drinken in het café van gisteravond alvorens we weer terug gingen naar ons hotel om onze bagage op te halen. Gelukkig konden en mochten we ons bij de douches van het zwembad van het hotel even opfrissen. Na een lekkere douche en een ander kleedje pakten we de skytrain naar het vliegveld van Bangkok waar we op dit moment in de rij voor de incheckbalie staan. We zijn een beetje vroeg. Over vier uur vliegen we pas. Dus tot die tijd hangen, wachten, eten, vervelen, mens kijken en drinken op het vliegveld…

4 reacties op “Bangkok

1. Rik van der Es Auteur bericht

Hoi Gerrit,
      Ons terugreis verliep voorspoedig. We landen zelfs eerder dan gepland op Schiphol en de aansluiting op Doha was perfect!
      Ik zal binnenkort je onze fot’s en filmpjes mailen.
      Gr. Rik.

1. Fritz Bil

Beste Rik en Lisette,

Zo lezend in jullie verslag begrijp ik, dat Cambodja niet jullie ding is. Te arm, en te primitief. De tegenslagen hebben de feestvreugde ook niet verhoogd. Gelukkig hebben jullie nog een paar mooie dagen gehad aan het eind van de reis.

Met vriendelijke groeten,

Fritz Bil
    reisleider

1. Rik van der Es Auteur bericht

Hoi Frits,
      Cambodja was prachtig! En ‘te arm’ en ‘te primitief’ is niet juist uitgedrukt. Het was voornamelijk de hygiëne en schoonheid die te wensen overliet. En we hebben niet alleen aan het eind van de reis een paar mooie dagen gehad, we hebben de gehele reis als mooi ervaren! Wellicht hadden we wat andere/hogere verwachtingen, wat meer natuur, wat minder stad, maar een mooie reis was het zeker.
      Jij/jullie weer veilig geland in Ho Chi Minh?